Getallen Gebruiken:

Getallen

C Gebruiken
Memoriseren, hoofdrekenen, hoofdbewerkigen, bewerkingen met breuken, berekeningen uitvoeren, rekenmachine

1- fundament

Toelichting en voorbeelden bij 1- fundament

Toelichting en voorbeelden bij 1- streef

Functioneel gebruiken

• 57 Verstandige keuze maken tussen zelf uitrekenen of rekenmachine gebruiken (zowel kaal als in eenvoudige dagelijkse contexten zoals geld- en meetsituaties)

Een verstandige keuze kunnen maken bij het oplossen van eenvoudige rekenproblemen (zowel kaal als in contextsituaties) tussen zelf uitrekenen (uit het hoofd of op papier) of de rekenmachine gebruiken.
De keuze hangt onder meer af van de complexiteit van de getallen, de eigen rekenvaardigheid en de nauwkeurigheid die nodig is in de context.
Het is hiervoor nodig dat leerlingen eenvoudige bewerkingen met hele getallen en kommagetallen op de rekenmachine kunnen uitvoeren met behulp van de elementaire operatietoetsen (+  - x  : / * =). Ook moeten ze hiervoor eenvoudige contextproblemen kunnen vertalen in een bewerking.

• Reken uit op de rekenmachine:
    2500 – 1239
    128,9 + 32,99
    34 x 129
  • Reken uit op de rekenmachine. (Uit: Alles telt)
    Beschrijving: C:\Users\a.noteboom\Desktop\2010\Kennisbank 2010\volledige versie plaatjes kennisbank\Kennisbank Rekenmachine\Rkm_AT_7a4.jpg
  • Reken uit met de rekenmachine. (Uit: Rekenrijk)

Beschrijving: C:\Users\a.noteboom\Desktop\2010\Kennisbank 2010\volledige versie plaatjes kennisbank\Kennisbank Rekenmachine\Rkm_RR_7a02.jpg

• Wanneer is de rekenmachine handiger? (Uit: Rekenrijk)

Beschrijving: C:\Users\a.noteboom\Desktop\2010\Kennisbank 2010\volledige versie plaatjes kennisbank\Kennisbank Rekenmachine\Rkm_RR_7a01.jpg

• Rekenmanieren. (Uit: Alles telt)
    Beschrijving: Bew_vdkg_AT_7b03
  • Reken uit. (Uit: Rekenrijk)
    Wat vind je handiger? Waarom?
    Beschrijving: Bew_oa+1000_RR_7b01

Een verstandige keuze kunnen maken bij het oplossen van rekenproblemen (zowel kaal als in contextsituaties) tussen zelf uitrekenen (uit het hoofd of op papier) of de rekenmachine gebruiken.
Het is hiervoor nodig dat leerlingen bewerkingen met hele getallen en kommagetallen op de rekenmachine kunnen uitvoeren met behulp van de elementaire operatietoetsen (+  -  x  : / * =). Ook moeten ze hiervoor contextproblemen kunnen vertalen in een bewerking.

• Je hebt in het restaurant besteld:
    3 warme chocolademelk van € 2,75 en 3 stukken appeltaart
    van €
    2,25.
    Hoe reken jij uit op de rekenmachine hoeveel dit in totaal kost? En hoe reken jij het uit zonder rekenmachine?
    Wat vind jij handiger?
  • Reken uit met de rekenmachine. (Uit: Rekenrijk)

Beschrijving: C:\Users\a.noteboom\Desktop\2010\Kennisbank 2010\volledige versie plaatjes kennisbank\Kennisbank Rekenmachine\Rkm-RR_7b03.jpg

• Schatten en rekenen met de rekenmachine. (Uit: Wereld in getallen)

Beschrijving: C:\Users\a.noteboom\Desktop\2010\Kennisbank 2010\volledige versie plaatjes kennisbank\Kennisbank Rekenmachine\Rkm_WG_7b03.jpg

• Rekenen op de rekenmachine. (Uit: Pluspunt)
    Hoe ga je het aanpakken om dit op de rekenmachine uit te rekenen?
    Wat vind je makkelijker hier: op papier of op de machine? Licht je antwoord toe.
    Beschrijving: Bew_oakg_PP_6b01
  • Gemiddelde berekenen. (Uit: Pluspunt)
    Reken je dit liever uit met de rekenmachine of zonder? Waarom? Hoe ga je te werk?
    Beschrijving: C:\Users\a.noteboom\Desktop\2010\Kennisbank 2010\volledige versie plaatjes kennisbank\Kennisbank Rekenmachine\Rkm_PP_8a01.jpg

Overgenomen uit: Concretisering referentieniveaus rekenen 1F/1S  SLO